Как да го направим като Джеф Безос или как се изкарват 100 милиарда от онлайн търговия

Jeff Bezos

 

Принципът на материалното богатство, не само когато разработваш най-успешния онлайн магазин в историята, е следният: „Ако искаш да станеш богат, първо помисли върху това как да не си господин Никой“. Джеф Безос прекрасно е разбирал какво означава това и не е губил нито една секунда от времето си.

 

 

 

Както повечето от нас знаят американецът Безос завършва училището в Маями, а след което учи в елитния университет в Принстън. Заема високи ръководни позиции в различни компании, намиращи се в Ню Йорк, някои от които на Уолстрийт. След около 7 години работа за големи корпорации той решава да направи нещо свое. И тук се ражда великата идея за Амазон – сайтът, в който да има всичко от A до Z.

 

В началото Безос започнал, разработвайки сайт с негови колеги. В първите месеци в Amazon се продавали само книги в 46 страни по света. Първоначалният успех бил бил повече от уникален и определено невиждан до сега – само на третата седмица Безос започнал да изкарва по 20,000 долара за няколко дни. Това било нещо, за което никой не е подозирал през деветдесетте – надали някой е щял да му повярва, че ще има такъв космически приход. Асортиментът се разширявал, а 2 години след старта си Амазон станал от стартъп лидер на пазара.

 

Интересното до тук е, че успехът е постигнат само с иновация. В първите няколко месеца не е имало почти никаква реклама. Платформата, която създал e била модерна, постоянно развиваща се и с наистина богат асортимент, както и добър маркетинг.

amazon-old

Amazon.com на 7 април, 2000г.

 

Този интерфейс може би няма да е особено приятен през 2018 година, но с малки подобрения отново би имал същия успех. Анализирайки внимателно останалите снимки от далечната 2000 година забелязваме, че логото не е променено вече повече от 17 години.

 

Ето и още някои причини, заради които Амазон е толкова успешен:

  1. Уникални собствени продукти и услуги

Поглеждайки ТОП 10 на най-богатите хора в света забелязваме, че няма нито един човек там, който просто да препродава разни неща, взимайки комисионна. Може би без собствените си продукти като web услуги или интересната джаджа Ехо Безос изобщо е нямало да е в тази класация.

Тук се намесва и друго важно правило на успеха:
„Ако искаш да станеш богат, улесни живота на хората!“

Точно това е и основната идея на целия магазин. Там намирате всичко – имате възможност да поръчвате нещата с един клик чрез уникални устройства, разработени от Амазон, без да има нужда от губене на време, посещавайки 3-4 онлайн магазина. Тук трябва да разкажем повече за Amazon Echo – това устройство може да разпознава песни, да проверява времето, да поръчате пица през него, да повикате такси или пък да контролирате телевизора или температурата вкъщи. Но основната му функция е като колонка, която да изпълнява любимите ти песни от spotfy или apple music, например, и то с много добро качество. През 2015 Амазон притежава 25% от пазара на звуковъзпроизвеждащи устройства.

  1. Иновация и ясен план

Амазон предлага първоначално само книги, както вече казахме, но това не остава за дълго време така. Идеята за магазин, в който може да намерите всичко, съвсем не идва спонтанно – Безос иска да направи това от самото начало и осъществява идеята си постепенно. Иновативни са и всички останали неща, които разработва Амазон, за да улесни живота на хората – приложения, с които снимате продукта и се появява линк към него в Амазон, както и всички останали продукти за осъществяване на досадни рутинни действия с един клик.

  1. Изключителна поддръжка за клиентите

Безос има възгледите за хората, които имат най-успешните компании като Google, например. Той третира служителите и клиентите си по изключително специален начин и с уважение, но не само на думи. В интервю, което прави пред американска медия Безос казва, че във физическия свят един недоволен клиент може да повлияе на мнението за магазина на около 6 човека. Не така стоят нещата онлайн – същият недоволен потребител може да уведоми и повлияе при покупката на над 6,000 души, допълва мултимилиардерът.

  1. Изпълнение на поръчката

Това, което компанията на Безос успява да напарви, е да намери точно онези продукти, от които клиентите имат нужда и желаят наистина. А какво по-важно от това, когато правиш онлайн магазин? Освен това те имат центрове за дистрибуция в цял свят, което помага за бързата доставка на всички продукти до всяка точка. Както всички знаем – поръчката може да се достави само за 2 дни, което понякога не се случва дори и когато поръчваме от магазин в България.

  1. Когато не рискуваш нищо, рискуваш много повече

Една дума, но много важна. Спомняте ли си телефонът, който разработиха Амазон? Не. Това беше един доста голям провал, някои биха казали дори и грандиозен. Но не може всичко, което правиш, да ти носи милиарди, дори и милиони. Ето защо е много важно да не се отказваш – надали вече някой говори за периода след първоначалния успех на същата компания, когато тя само гълташе парите на предприемача и не му носеще приход. Ако тогава се беше отказал, беше запазил парите си и казано на чист български език – беше cash-out-нал – кой щеше да го знае?

В крайна сметка феноменът Амазон нямаше да съществува без иновацията си, постоянно развитие, ясен план за действие и ежедневни рискове, правени за по-добро.

amazon today

Амазон днес

 

Дори и да нямаш за цел надминаването на Джеф Безос в ТОП 10 най-богати хора в в Света то със сигурност поне искаш да приходите си от Интернет или да започнеш с първия си магазин. Няма нужда да започваш като в деветдесетте, тъй като в днешно време има кой да ти помогне и даде наистина летящ старт. Ние, от Титан студио, изящен онлайн магазин, с който да надминеш всички очаквания.

Ще се видим на върха!

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of